Als professional kom je regelmatig in aanraking met medewerkers of klanten met schulden. Wat kun je doen om de medewerker naar een oplossing te bewegen, zonder in de schoenen van de schuldhulpverlener te stappen? De werkwijzers over schulden, van SBCM en de Hogeschool Utrecht, kunnen je hierbij helpen.

Doel en doelgroep

De werkwijzers bieden inspiratie en achtergrondinformatie over de manier waarop je kunt omgaan met medewerkers met schulden en hoe je medewerkers op weg kunt helpen.

Inhoud

SBCM en de Hogeschool Utrecht hebben vier werkwijzers over schulden ontwikkeld.

  • Impact
    De werkwijzer ‘Impact’ geeft antwoord op de vraag: Hoe beïnvloeden schulden het gedrag van mensen?
  • Gespreksvoering
    Hoe activeer je mensen om met hun schulden aan de slag te gaan? Lees het in de werkwijzer ‘Gespreksvoering’.
  • Voorzieningen
    In de werkwijzer ‘Voorzieningen’ lees je naar welke voorzieningen je kunt doorverwijzen.
  • Praktische tip
    Wat kun je concreet doen om een medewerker met schulden te helpen? De werkwijzer ‘Praktische tips’ gaat in op alledaagse, praktische vragen.

Meer informatie

Het Kenniscentrum biedt verschillende hulpmiddelen op het gebied van schuldenproblematiek. Zoals een toolbox met materialen om het gesprek over geld aan te gaan.