Gaat er bij een werkgever een werknemer met een afstand tot de arbeidsmarkt werken? Dan is het van belang dat hij of zij de geschreven en ongeschreven regels van de organisatie kent. Met de checklist ‘De spelregels op de werkvloer’ maak je deze ongeschreven regels inzichtelijk.

Doel en doelgroep

Elke organisatie heeft omgangsregels die nergens zijn vastgelegd. Meestal voelen nieuwe collega’s deze regels snel aan. Een medewerker met een afstand tot de arbeidsmarkt voelt ze soms minder goed aan of heeft meer tijd nodig om ze zich eigen te maken. Door de nieuwe medewerker vooraf te informeren over deze regels, voelt hij zich eerder thuis op de werkvloer.

Inhoud

De checklist is onderverdeeld in vier vragen:

  • Wat is in de organisatie gebruikelijk aan het begin en einde van een werkdag en tijdens pauzes?
  • Waar kan de medewerker terecht met vragen over werk en zaken die van belang zijn voor zijn werk?
  • Hoe gaat de organisatie om met kleding, muziek, mobiele telefoon en privézaken?
  • Hoe is de cultuur in de organisatie te omschrijven?

Download de checklist ‘De spelregels op de werkvloer’

Meer informatie

Meer informatie en concrete tips over de introductie en begeleiding van een nieuwe werknemer met een afstand tot de arbeidsmarkt vind je in de handreiking ‘Aan het werk met nieuwe collega’s’.

Lees de praktische tips over het begeleiden op de werkvloer van een medewerker met een afstand tot de arbeidsmarkt in de handreiking ‘Begeleiding op de werkvloer’

Begeleid je een werknemer met een psychische aandoening? Met de ‘Begeleidingskaarten psychische aandoeningen’ weet je waar je rekening mee moet houden.