Tips en ondersteuning

Schulden belemmeren en frustreren het traject dat medewerkers of cliënten volgen. Met de training ‘Schuldenproblematiek aanpakken, wat kun je doen?’ leer je als jobcoach of begeleider om medewerkers naar een oplossing te bewegen, zonder in de schoenen van de schuldhulpverlener te staan. Voor wie De

Ongeveer één op de vijf mensen in Nederland heeft moeite om elke maand rond te komen. Veel mensen schamen zich voor hun schulden en durven daarom geen hulp te zoeken. De impact van schulden is echter enorm. Maar hoe groot is de schuldenproblematiek? Hoe kun je als begeleider een interventie plegen

Als professional kom je regelmatig in aanraking met medewerkers of klanten met schulden. Wat kun je doen om de medewerker naar een oplossing te bewegen, zonder in de schoenen van de schuldhulpverlener te stappen? De werkwijzers over schulden, van SBCM en de Hogeschool Utrecht, kunnen je hierbij helpen. Doel

Eén op de vijf huishoudens in Nederland heeft te maken met geldproblemen. De gevolgen van schulden zijn groot voor de gezondheid, het sociale netwerk en het werk. Werknemers met schulden zijn tot negen dagen vaker ziek en hun arbeidsproductiviteit ligt naar schatting 20 procent lager. Alle reden dus

Hoe mobiliseer je als professional optimaal de eigen kracht van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt? In de handreiking Samen Sterk! vind je verschillende tools waarmee je deze mensen in hun kracht kunt zetten, zoals een analyse, interventies om de medewerker in beweging te brengen en inzicht in

Juist bij mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie is het blijven ontwikkelen van vaardigheden belangrijk. Op de WERK-portal.nl kunnen ze oefenen met realistische werksituaties. De programma’s gaan over werk zoeken en solliciteren, veilig en prettig werken, taal, omgaan met de computer en social

Begeleid jij een collega met een afstand tot de arbeidsmarkt? Het kan zijn dat hij of zij een psychische aandoening en/of gedragsprobleem heeft. Het is van belang dat jij en de werkgever hier in de begeleiding rekening mee houden. Je kunt hiervoor de begeleidingskaarten gebruiken, in aanvulling op de

Je werk in het sociaal domein is dynamisch. De medewerkers of cliënten die je begeleidt, worden steeds diverser en hebben vaak complexe problematieken. Je moet meer werk in minder tijd verzetten. Hoe houd je toch jouw vakkennis actueel, zodat je kunt blijven doen waar je goed in bent: mensen weer laten