Tijdens de webinars ‘De kracht van waardering’ en ‘Zakelijk verbinden’ op 11 en 16 juni werd duidelijk hoe belangrijk het is als SW-bedrijf of sociale onderneming om in crisistijd transparant te communiceren en je waardering uit te blijven spreken. Transparante communicatie zorgt voor verbinding en saamhorigheid.

In een aantal breakout rooms gingen deelnemers met elkaar in gesprek over de vraag: Waar krijg je energie en inspiratie van? en wisselden complimenten uit. Plenair werd er gediscussieerd over hoe je in een zakelijke omgeving je houding en gedrag aanpast en daarbij vooral ook let op non-verbale aspecten om de inhoud van je boodschap kracht bij te zetten tijdens gesprekken met zowel een medewerker als een werkgever.

Tijdens de webinars kregen de deelnemers tips om dit alles ‘op afstand’ te kunnen doen. Wij hebben die tips voor jou op een rijtje gezet.

Succesvol verbinden begint bij jezelf

  • Zet je laptop voor een raam zodat je natuurlijk licht in je gezicht laat schijnen
  • Zorg voor een actieve houding
  • Gebruik een headset zodat je goed kunt luisteren en ook goed verstaanbaar bent

Richt je aandacht

  • Doe niets anders dan alleen een meeting of een gesprek
  • Let op hetgeen achter je in beeld is niet te veel afleid
  • Kijk niet naar jezelf, maar in de camera

Maak contact

  • Maak als spreker je bewegingen minder groot en speel met gezichtsuitdrukkingen
  • Blijf als kijker verbale en non-verbale expressie tonen
  • Maak het menselijk en persoonlijk: je komt toch bij iemand thuis
  • Blijf je waardering uitspreken: tijdens het videobellen, tijdens telefoongesprekken en in levende lijve op 1,5 meter.