In 2020 verzorgt het Kenniscentrum inclusieve en sociale werkgelegenheid diverse trainingen voor bijvoorbeeld jobcoaches, werkadviseurs, consulenten en HR-professionals. Door je vaardigheden en talenten te blijven ontwikkelen, houd je als professional plezier in je werk, blijf je duurzaam inzetbaar of geef je je loopbaan een nieuwe wending. Volg bijvoorbeeld de training Vraaggericht coachen of de leergang Werkleider die in maart en april 2020 van start gaan.

Training Vraaggericht coachen

Tijdens de training Vraaggericht coachen leer je coachen vanuit de vraag van de cliënt of medewerker en aan te sluiten bij diens mogelijkheden. Daardoor kan de cliënt de regie nemen over de eigen ontwikkeling en te behalen doelen. Je leert vanuit welk mensbeeld je communiceert en welk effect dat heeft. Geen techniek of truc, maar een benadering die bijdraagt aan een duurzame plaatsing.

Emiel van Doorn, een ervaren trainer in mediërend leren en coauteur van ‘Basisboek mediërend leren’ en ‘TIB-Tools’, is de grondlegger van deze training. Volgens hem waart er een hardnekkig verschijnsel rond in het sociaal domein: het zorgsyndroom. Professionals die er last van hebben, willen hun cliënten zo graag helpen dat ze de regie overnemen en vóór de ander gaan denken. ‘Ik zie het heel vaak’, zegt Van Doorn. ‘Het is natuurlijk goed bedoeld. Het komt voort uit de liefde en de zorg die professionals voor hun cliënten hebben. Maar op de lange termijn werkt het niet. De regie moet bij de cliënt liggen. Sterker nog: de regie ligt al bij de cliënt. Als begeleider moet je ervoor waken dat je de regie afpakt.’

Meestal filmt Van Doorn zijn cursisten tijdens coachingsgesprekken, zodat ze met eigen ogen kunnen zien wat er beter kan. ‘Sommige professionals stellen in een gesprek tien standaardvragen en melden daarna dat ze de juiste werkplek voor de ander hebben. Vaak hebben ze al een baan in hun achterhoofd als ze aan het gesprek beginnen. Eén van mijn cursisten was heel eerlijk toen hij zichzelf terugzag op video. “Ik zat alleen maar te luisteren of mijn cliënt paste bij een baan die net vrij is”, gaf hij toe. Vaak willen we mensen snel aan werk helpen en vergeten we dat het belangrijker is dat ze aan het werk blijven.’ De kunst is volgens Van Doorn om een klantgesprek in te gaan met een ‘leeg hoofd’.

Is dit de training voor jou? Schrijf je in voor de training Vraaggericht coachen die op 18 maart 2020 van start gaat.

Leergang Werkleider

Op 14 april 2020 start de eerste leergang Werkleider. Als werkleider is je rol binnen een sociaal werkbedrijf of sociale onderneming veranderd. Je hebt aan de ene kant te maken met productiedruk en aan de andere kant met de ontwikkeling van medewerkers richting doorstroom. In de leergang voor werkleiders is er alle aandacht voor dit spanningsveld en leer je aan de nieuwe eisen te voldoen.

Heb je de leergang doorlopen, dan voldoe je beter aan wat er van je wordt verwacht, zijn je communicatieve vaardigheden versterkt, kun je psychische aandoeningen beter herkennen, kun je beter omgaan met ongewenst gedrag en de spanning tussen medewerkers en de productiedruk en kun je beter bijdragen aan de verbetering van de werkprocessen.

Lees meer over de leergang Werkleider of meld je aan.

Trainingsagenda Kenniscentrum inclusieve en sociale werkgelegenheid

Meer weten over alle trainingen? Kijk in de agenda van het Kenniscentrum inclusieve en sociale werkgelegenheid.

Meer informatie

Heb je vragen? Neem dan contact op met Noraima Kirindongo

E: info@inclusiefwerkt.nl
T: 070 346 5847