Door medewerkers met schulden intensief te begeleiden wist WSD hun ziekteverzuim met 40 procent te verminderen. Reden voor het SW-bedrijf om het project over de hele organisatie uit te breiden. Mogelijke kostenbesparing: een kwart miljoen euro.

Persoonlijke begeleiding werkt bij schulden het beste, weet Peter van Riet, verzuimcoördinator bij WSD. ‘Veel van onze medewerkers zijn laaggeletterd. Brieven of mails sturen wordt al snel te ingewikkeld. Daar gaat het vaak mis. Wij zijn bij mensen langs geweest waar drie zakken vol ongeopende post van achter de bank vandaan werden getrokken. Sommigen gooiden de post zelfs ongeopend de prullenbak in.’

Van Riet begon zich in schuldhulpverlening te verdiepen toen het verzuim in de WSD-vestiging in Schijndel een paar jaar geleden flink steeg. Op de productie- en verpakkingsafdeling waren opvallend veel medewerkers ziek. De projectleider vermoedde dat veel van hen schulden hadden. WSD besloot daarom een pilot te starten om wat aan de schuldenproblematiek te doen. Eerst werden alle medewerkers in Schijndel in kaart gebracht die mogelijk met flinke schulden kampten. Van de 140 medewerkers waren dat er 26. ‘Met hen zijn we gaan zitten en hebben we gevraagd of we konden helpen’, vertelt Van Riet. ‘Uiteindelijk zijn tien mensen aan de pilot begonnen. Daarvan heeft de helft het hele project doorlopen. De rest is van baan veranderd of heeft op een andere manier de schulden aangepakt, bijvoorbeeld met hulp van familie.’

Schuldhulpverlening gemeenten

Voor de pilot zocht Van Riet contact met schuldhulpverleners van de verschillende gemeenten waar de medewerkers woonden. Ook schakelde hij een student van hogeschool Fontys in die het project ondersteunde. Na anderhalf jaar waren alle vijf de deelnemers schuldenvrij. ‘Deze medewerkers zijn nu onze ambassadeurs’, aldus Van Riet. ‘Zij gaan bijvoorbeeld mee naar werkoverleggen, of ze vertellen hun verhaal in een filmpje bij het WSD Journaal. Hun verhaal is indrukwekkend. Ze hadden schulden tot wel dertigduizend euro. Met de juiste hulp hebben ze dat allemaal weg weten te werken. De één met een schuldhulppakket, de ander met een bewindvoerder of schuldsanering.’

De pilot werd in 2014 afgerond; met goede resultaten. ‘Het verzuim van de vijf medewerkers daalde met 40 procent’, zegt Van Riet. ‘Vertaal je dat naar het geschatte aantal medewerkers met schulden binnen de hele organisatie, dan zouden we een kwart miljoen euro kunnen besparen.’ Na een presentatie aan de directie van WSD werd besloten om de aanpak organisatiebreed uit te rollen.

Taboe

Hoewel de aanpak goed werkt, blijkt het lastig om medewerkers enthousiast te krijgen. Tot nu toe hebben pas 15 van hen gebruik gemaakt van de schuldhulp. ‘Er rust echt een taboe op het hebben van schulden’, zegt Van Riet. Om medewerkers te bereiken bezoekt hij regelmatig werkoverleggen, vaak samen met een van de ambassadeurs. Ook schenkt WSD vaak aandacht aan het onderwerp in het WSD Journaal, dat wordt gemaild aan medewerkers en getoond op de schermen in het bedrijfsrestaurant. Binnenkort maakt Van Riet nog een ronde langs alle werkoverleggen, samen met een ambassadeur en een bewindvoerder. ‘Ik denk dat het belangrijk is dat we onze hulp laagdrempelig aanbieden, vanuit bezorgdheid en onze wil om medewerkers te helpen. Daarna moeten we vooral snel die telefoon pakken en een afspraak maken met een schuldhulpverlener. Ervoor uitkomen dat je in de schulden zit, is voor medewerkers niet niks. Wachten we te lang met actie, dan kan de moed hen zomaar weer in de schoenen zakken.’

Meer informatie

Aandacht voor schuldenproblematiek in het WSD Journaal:

WSD Journaal juli 2017 
WSD Journaal april 2018

SBCM biedt verschillende hulpmiddelen op het gebied van schuldenproblematiek. Naast de roadshow organiseert het diverse trainingen. Ook hebben SBCM en de Hogeschool Utrecht meerdere handreikingen ontwikkeld. Verder is er een praktische leidraad voor begeleiders of leidinggevenden om het gesprek over geld aan te gaan.