Bij de Monseigneur Bekkersschool in Delft is de nieuwe functie van leraar basisonderwijsondersteuner gecreëerd. Een aantal eenvoudige taken die leraren basisonderwijs uitvoerden, is overgeheveld naar twee mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Samen hebben ze bijna een fulltime baan.

‘Leerkrachten moeten zich kunnen focussen op hun kerntaken’, Linda van den Burgh, directeur, Monseigneur Bekkersschool.

Waarom heeft de school de mogelijkheid tot functiecreatie laten onderzoeken? Linda van den Burgh, directeur Mgr. Bekkerschool, zag het als een kans om de leerkrachten te ontlasten. ‘Leerkrachten moeten zich kunnen focussen. Daarom leek het ons goed om een aantal taken van leerkrachten af te kunnen stoten. Met name het ongeschoolde werk.’

Eenvoudige taken

Uit onderzoek blijkt dat ongeveer tachtig procent van de voor de leerkracht beschreven activiteiten bestaat uit eenvoudige taken. Deze kunnen met een goede instructie en begeleiding prima worden verricht door medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Hierdoor heeft de leerkracht meer tijd voor pedagogische activiteiten. De taken die kunnen worden overgenomen zijn:

  • Ondersteuning bij het onderwijsproces
  • Begeleiding van leerlingen
  • Schoolorganisatie

Werkpakket

Het onderzoek naar functiecreatie is verricht door Edward den Heeten, consulent functiecreatie. Hij vertelt waarom dit soort onderzoeken belangrijk zijn. ‘De leraar basisonderwijs krijgt het steeds zwaarder. Het werkpakket wordt steeds groter en de werkdruk neemt toe. Om daar een oplossing voor te bieden is het van belang om te kijken welke kerntaken belangrijk zijn voor de leerkrachten. Daarnaast kijken we naar welke elementaire taken we bij de leerkracht weg kunnen halen. Deze taken zijn geschikt voor onze doelgroep.’

Meer informatie

Via onderstaand filmpje krijg je een impressie van hoe de functie tot stand is gekomen bij het Streekziekenhuis Koningin Beatrix.

Meer informatie over de methode functiecreatie